System płatności mobilnych BLIK jest najszybciej rozwijającym się kanałem transferów pieniężnych przez telefon. Dzięki niemu nawet za pomocą jednego kliknięcia można zlecić przelew, który w kilka chwil trafi do odbiorcy. Jednak czasami może się zdarzyć, że BLIK nie dotrze pod wskazany „adres”. Co może być tego przyczyną? Sprawdź.
Co to jest BLIK?
BLIK to rozwiązanie w całości wymyślone w Polsce, które wystartowało w lutym 2015 roku dzięki porozumieniu sześciu konkurencyjnych banków. Został on oparty na aplikacji bankowości mobilnej IKO, używanej w PKO Banku Polskim. W ciągu ostatnich lat BLIK został udostępniony również przez inne instytucje, a dziś może z niego korzystać 95% klientów bankowości mobilnej.
Od momentu uruchomienia BLIK stał się w Polsce synonimem płatności mobilnych, zwłaszcza realizowanych w branży e-commerce. W ciągu ostatnich dwóch lat pieniądze wysyłane na telefon po raz pierwszy wyprzedziły karty płatnicze pod względem liczby transakcji dokonywanych w handlu elektronicznym.
Jak prawidłowo działa płatność BLIK?
Zrealizowanie transakcji za pomocą BLIK-a jest bardzo proste dla klientów i praktyczne dla sprzedawców. Wystarczy udostępnić na swojej stronie możliwość takiej płatności na przykład przez system przelewów online Przelewy24. Wówczas na etapie podsumowania koszyka, klient musi wybrać opcję zapłaty przez BLIK. Na ekranie wyświetli się okno do wpisania kodu przesłanego na telefon. Należy go wpisać i potwierdzić transakcję, wpisując PIN karty. Gotowe!
Jak działa BLIK na telefon?
BLIK umożliwia nie tylko przelewanie środków z tytułu płatności za zakupy w Internecie, ale również wykonywanie i otrzymywanie przelewów prywatnych na telefon. Wystarczy zainstalować aplikację i założyć konto BLIK. Następnie należy wprowadzić nazwę i numer telefonu odbiorcy oraz kwotę i tytuł przelewu. Po sprawdzeniu poprawności danych, by transakcja została zrealizowana, trzeba zatwierdzić płatność kodem PIN.
Dlaczego przelew BLIK nie dotarł?
Zdarzają się sytuacje, w których przelew BLIK na telefon nie dociera. Dlaczego? Możliwości może być kilka. Oto najczęstsze:
- odbiorca nie korzysta z przelewów na numer telefonu (nie ma zarejestrowanego numeru w aplikacji mobilnej BLIK),
- błędny numer telefonu (np. pomylona jedna cyfra),
- odbiorca zmienił numer telefonu i nie zaktualizował danych w aplikacji BLIK,
- chwilowe utrudnienia systemowe, awaria Internetu, zabezpieczeń itp.
Oczywiście zlecenie przelewu BLIK zawsze jest weryfikowane pod kątem tego, czy odbiorca jest w stanie przyjąć pieniądze. Na przykład system https://www.przelewy24.pl/ w przypadku, gdy transakcja nie może zostać zrealizowana, wyświetla stosowne komunikaty. Jeśli jednak BLIK został wysłany na zły numer telefonu i środki trafiły do niewłaściwej osoby, można złożyć reklamację i ubiegać się o odzyskanie gotówki z tytułu błędnie wykonanego przelewu.